Reglementen:
Voor de volwassenencompetitie van de provincie Antwerpen geldt het Badminton Vlaanderen competitiereglement C320
Voor het seizoen 2019-2020 noteerden we volgende belangrijkste aanpassingen
- Het artikel over de kalendersamenstelling is veranderd. In de seizoenen die beginnen in de onpare jaren wordt de gemengde interclubcompetitie afgewerkt tijdens de oneven weken, heren- en damescompetities worden gespeeld in de even weken. In de seizoenen die beginnen in de pare jaren zal de gemengde interclubcompetitie gespeeld worden tijdens de even weken en de heren- en dames- interclubcompetities zullen afgewerkt worden in de oneven weken.
- Artikel 51: index van een ploeg is gewijzigd. De ploegindex wordt verkregen door de optelling van alle totaalindexen van de basisspelers. En de totaalindex wordt bepaald door de index van het klassement van de effectieve spelers en de betreffende disciplines.
- De nieuwe klassementen zijn de dag na de klassementswijziging geldig.
Inschrijvingsprocedure:
De competitie is toegankelijk voor één of meerdere ploegen van clubs die aangesloten zijn bij de Badminton Vlaanderen én een jaarlijkse werkingstoelage betalen aan de PBA. Ploegen die wensen deel te nemen aan de provinciale competitie dienen zich via hun club in te schrijven. De club moet dit online via badmintonvlaanderen.be doen. Het formulier hoe dit best kan gebeuren je hier vinden.
- Volwassenencompetitie: online inschrijven
- Jeugdcompetitie: online inschrijven
- Seniorencompetitie: inschrijvingsformulier in PDF formaat of Word formaat
Alle ploegen moeten zoals steeds vóór 15 mei ingeschreven zijn. Dit houdt in dat op 16 mei om 00:01 niet meer kan ingeschreven worden. Online moet je volgende gegevens ingeven: ploegnamen (index), volgnummers, afdelingen, ploegkapiteins en basisspelers. De ploegkapitein is de persoon die tijdens het seizoen door de tegenpartij of de medewerkers van de sportcommissie gecontacteerd wordt, als er zich problemen voordoen. De competitieverantwoordelijke is meestal diegene die het aanvragen van verplaatsingen coördineert en wijzigingen doorgeeft aan de sportcommissie.
Een ploeg kan opgeven in welke afdeling zij graag zou starten tijdens het nieuwe seizoen. De sportcommissie garandeert niet dat dit ook zo zal zijn, maar gebruikt deze gegevens samen met de basisploegen en de eindrangschikkingen van vorig seizoen wel als richtlijn bij het opvullen van leegtes, die eventueel ontstaan door het wegvallen van ploegen in de verschillenden afdelingen.
Reeksindeling, kalenders, rangschikkingen
Na afsluiting van de inschrijvingen worden in de loop van de maanden juni en juli de reeksen ingedeeld en de kalenders samengesteld.
- voor de volwassenen door de medewerkers van de sportcommissie
- voor de jeugd door de voorzitter van de commissie jeugdcompetitie
- voor de senioren door de voorzitter van de commissie seniorencompetitie
Het is de betrachting van de sportcommissie om de voorlopige reeksindeling rond 15 juni online te zetten. De voorlopige kalenders komen online tegen 15 juli. De definitieve kalenders worden tegen 25 augustus online geplaatst. De provinciale competitie start steeds tijdens het eerste weekend na 1 september.
Vanaf 16 juli tot 20 augustus kunnen de clubs wijzigingen aanvragen en fouten corrigeren. Voor wijzigingen dienen de beide ploegen steeds in onderling overleg een nieuwe datum vast te leggen. Eens deze gevonden is, wordt de nieuwe datum ter goedkeuring aan de sportcommissie doorgegeven door de competitieverantwoordelijke van de thuisclub.
De sportcommissie wordt tijdens het seizoen bijgestaan door verschillende bestuursleden en medewerkers. Zij controleren en evalueren de ingestuurde ontmoetingsformulieren, schrijven boetes uit waar nodig en maken op regelmatige tijdstippen de rangschikkingen op.
Kampioenen:
De kampioenen worden uitgenodigd op de Algemene Vergadering van de PBA die doorgaans in mei. Op die vergadering worden de bekers uitgereikt door de sportcommissie en haar medewerkers.
Ook worden de nieuwe ontmoetingsformulieren uitgedeeld en bespreken we de recentste wijzigingen aan de competitiereglementen.
Gebruik van shuttles
Voor het shuttlegebruik verwijzen we naar het Badminton Vlaanderen reglement C320.
Wanneer volgens een speler een shuttle tijdens een wedstrijd niet meer voldoet, dient de shuttle vervangen te worden en de nieuwe shuttle getest te worden volgens de bepalingen in het Badminton Vlaanderen reglement C800.
Ploeguitwisselings- en ontmoetingsformulieren
De ploegkapitein van de bezoekers dient bij aankomst in de sporthal vóór het invullen van het ontmoetingsformulier, vóór aanvang van de ontmoeting, een duidelijk en volledig ingevuld ploeguitwisselingsformulier aan de thuisploeg af te geven.
De officiële ontmoetingsformulieren, die op de algemene vergadering van de PBA uitgedeeld worden, dienen juist, volledig en duidelijk leesbaar ingevuld te worden door de wedstrijdleider. Na het beëindigen van de wedstrijden dienen de ploegkapiteins van beide ploegen het ontmoetingsformulier te ondertekenen, alsook de wedstrijdleider. Onthoud wel dat ondertekenen wil zeggen dat je akkoord gaat met wat er op het formulier staat. Door het toevoegen van een opmerking op het formulier kan je het nodige bezwaren formuleren. Zoals ook vermeld wordt tijdens de cursus wedstrijdleider van Badminton Vlaanderen.
Het is ook de taak van de bezoekende ploeg dit formulier nauwkeurig na te kijken op eventuele fouten of onvolledigheden alvorens het formulier voor akkoord te tekenen. Het gebeurt immers regelmatig dat er bij het overschrijven van de gegevens van het ploeguitwisselingsformulier fouten gebeuren. Missen is uiteraard menselijk. Daarom dat extra controle belangrijk is. Er kunnen immers boetes volgen voor één van beide ploegen bij een verkeerd ingevuld formulier.
De thuisploeg bewaard beide ploeguitwisselingsformulieren samen met het ingevulde witte ontmoetingsformulier. Het groene formulier wordt door de bezoekende ploeg bewaard.
Online ingeven en bevestigen van uitslagen.
Bij foute online ingave of betwisting, plaatst de kapitein steeds een online opmerking. Een foto of scan van het ingevulde ontmoetingsformulier stuur je ter controle op naar competitie@badminton-pba.be eventueel met de nodige uitleg. De datum van de geplaatste opmerking geldt dan als bevestiging. De definitieve bevestiging, kan pas nadat de sportcommissie de verbeteringen heeft aangepast.
Boetes
Wanneer een club of ploeg de reglementen niet respecteert, worden boetes uitgeschreven door de (medewerkers van de) sportcommissie. De betrokken club wordt aangeschreven en dient het verschuldigde bedrag op de rekening van de PBA te storten binnen de maand na ontvangst van de vraag tot betaling. Bij het niet tijdig betalen, wordt een extra boete voor administratieve kosten aangerekend. Een totale weigering van betaling kan leiden tot schorsing, uitsluiting, forfaitcijfers tijdens het lopende seizoen, en zelfs schrapping voor deelname aan het volgende seizoen. De sanctie in geval wordt steeds genomen door het PBA bestuur.
Reeksindeling huidige seizoen:
Page voorbeeld: